Annie Janssen
De onschuld
Het ‘normaal’ geworden beeld van iets dat ooit mens was en waar we onverschillig aan voorbij wandelen.
citaat uit ‘Tuinfeest’ van Gyorgy Konrad.
zand, plasticrête, textiel
annekejanssen4@gmail.com
Zien en zwijgen
De hand bedekt de mond, het zwijgen is hem of haar opgelegd door een oppermacht. Brandend actueel.
Zien en zwijgen
albast, hout
annekejanssen4@gmail.com
Kind aan moedersrok
De moeder draagt haar overleden man terwijl haar kind aan de rok hangt.
Kind aan moedersrok
brons
annekejanssen4@gmail.com
Christel Rapier
Vervreemding
acryl, mixed media op canvas
christel.rapier@gmail.com
Moe moe oh zo moe.
Zit ik achter of voor het raster.
Wie roept mij toe ?
Moe ik ben zo moe.
Waar moet ik naartoe ?
Doet het er nog toe ?
Moe moe doodmoe
Oorlogsmoe
Catharsis
gaas, acryl, inkt
christel.rapier@gmail.com
De traumatische herinneringen van de oorlog brengt de mens tot inkeer. Catharsis. Loutert en reinigt de ziel. Ook al blijft de oorlog op de bodem van de ziel zitten.
Amnesia
gaas, papier, acryl, inkt
christel.rapier@gmail.com
In jouw hoofd waart de oorlog zonder ophouden. Je zou deze gruwel willen wissen. Onzichtbaar maken voor jouw ziel. De sporen willen opruimen voor altijd.
Christ'l Lamot
oorlog en vrede,
zwart en wit,
verstard en uitbundig,
uitgebloeid en bloemend,
dood en leven, …
Witte figuren vol leven (zwanger, handjes in de lucht,…)
omringd door rozen (zowat de prachtigste bloemen)
terwijl de zwarte figuren eerder moedeloos zijn (geen kleur, apathisch,…).
Leven en dood? Macht en onmacht? Verdriet en troost?
Verdroost
keramiek
www.ccreatief.be
Ivan Janssens
Mijn stad
stopmotion
www.janssensivan.be
De andere kant
plaaster, jute, ijzer, pigment
www.janssensivan.be
De open deur
plaaster, jute, ijzer, pigment
www.janssensivan.be
Jacques Raemaekers
geen titel
metaal, koper, inox, staal
raemaekers.breens@skynet.be
Het werk verbeeldt een stuk geschut , ontworpen om obussen weg te schieten en vernieling te zaaien . Het is gemaakt uit oude machines om te maaien, beton te draaien en tractoronderdelen. Stuk voor stuk vredelievende uitvindingen. Alles kan echter omgevormd worden tot wapens. Om resoluut een einde te maken aan de vernietigende kracht, is er een knoop in de geschutsloop gelegd .
Layla Van Bogaert
Mater
2 delen textiel
l.van.bogaert@telenet.be
Uit de kosmische moeder (gesymboliseerd door de vrouwelijke vruchtbaarheid), worden schepsels in de materie geworpen, het aardse strijdperk.
Moeder (Eke Manninck)
je was de zee
je wierp me
op het koude kale zand
en trok je terug
je deed aan eb
daar bleef je structureel
aan doen
ik lag er bloot
en wortelloos
een zeedier op het droge
droogde uit
vond zand
onmetelijk en vreemd
&
zie mij nu
aanschouw mijn zachte kinderen
met hun gedempte kleuren
die de duin op joelen
en naar water juichen
die zich buigen over schelpen
Ik ben geen zeedier meer
ik ben geland.
Lia Samson
Onzekerheid
acryl op doek
liasamson@hotmail.com
Onmacht
acryl op doek
liasamson@hotmail.com
Angst
acryl op doek
liasamson@hotmail.com
De figuren stralen angst, onzekerheid en onmacht uit omwille van de huidige moeilijke periode, al dan niet vergelijkbaar met vroeger menselijk leed.
Een extra kader rond de personen benadrukt hun neiging om zich af te sluiten van de buitenwereld.
Riet De Bakker
hoe anders het sterven
installatie met 1 gedicht op 2 posters
rietdebakker@hotmail.com
ook dat is oorlog : vluchten en vechten om te leven, om te overleven…
ook dat is oorlog : sterven en verliezen …
ook dat is oorlog : rouwen , achterblijven en vechten met versteend verdriet…
inspiratie gedicht : 39 Vietnamezen bevriezen in een koelwagen tijdens vlucht naar Engeland, november 2019
Rob Spitaels
Treurnis
klei
rob.spitaels@telenet.be
Het ergste dat een moeder kan meemaken is het verlies van haar kind. Het beeld stelt de universele moeder voor en heeft daarom geen gelaat. Zij draagt het overleden kind machteloos in haar armen. Het kind dat gestorven is, is puur en onschuldig.
Het beeld is uitgevoerd in gebakken klei.
Sara-J-vo
klei
rob.spitaels@telenet.be
Dit beeld is gemaakt naar aanleiding van de bombardementen in Sarajevo tijdens de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië. Omdat de grootste slachtoffers van een oorlog de kinderen zijn, heb ik een uit haar plat gebombardeerd huis vluchtend kind geboetseerd dat het niet overleefd heeft en haar hand kwijt is. Oorlog is gruwelijk en dat heb ik hier proberen weer te geven. Omdat het meisje dat voor dit beeld geposeerd heeft, Sarah heet, heb ik de schrijfwijze van Sarajevo aangepast.
Het beeld is uitgevoerd in gebakken klei.
Het doodsbed
klei, hout, lood
rob.spitaels@telenet.be
Het beeld stelt een stervende man voor op zijn doodsbed. De familie is rond het bed verzameld om afscheid te nemen. Pietje de dood is ook al aanwezig en legt zijn hand op de schouder van het jonge meisje. Is dit als steun bedoeld en is het wel de man die gaat sterven?
Het beeld is uitgevoerd in gebakken klei en met de nodige attributen afgewerkt.
Winnie Lemmens
Wachtend Moederke
houten beeld, arduin steen
winnie.lemmens@outlook.com
Ik maakte uit verweerd eikenhout dit beeld, eerst maakte ik naar levend model op de Academie haar in klei.
Ze symboliseert voor mij: een oud moedertje wachtend op terugkeer van haar zoon moe treurend na zoveel leed door de oorlog.
Liefdevol weerzien
verweerd karton, olieverf, plexi
winnie.lemmens@outlook.com
Door met olieverf op oud karton te schilderen bekwam ik de sfeer: bijna wit-zwart na lang wachten 2 geliefden die elkaar na onzekere tijden terug kunnen omarmen!