Curator Margot Klingenberg 15 feb. – 23 feb.
Annick Collet houdt zowel van realisme als abstract. Ze combineert terwijl ze schildert op doek naar inspiratie van realistische poppen en objecten die ze voor haar neus zet, maar met haar fantasie combineert ze deze en maakt er fantasiefiguren van. Na verloop van tijd begon ze een vormenpatroon te zien in deze werken en zo ontstonden de abstracte schilderijen waarbij de realistische elementen worden weggelaten. Het is een werken met buikgevoel vanuit realisme naar geabstraheerde vorm en omgekeerd. Ook haar beeldhouwwerken waarbij de vorm een zeer belangrijk aspect is stelt ze tentoon.
Ingrid Vanhimbeeck is met materie bezig. Haar doelstelling is creaties op canvas brengen die kleurrijk en steeds uniek zijn. Met kleur wil ze blijdschap in de wereld brengen. Ingrid giet met acrylverf en met verdikkingsmiddelen geeft ze structuur aan haar objecten, haar techniek leunt aan bij het abstract expressionisme van bijvoorbeeld Pollock die met verfspatten, weliswaar gecontroleerd, zijn oeuvre schiep. Ingrid doet ongehinderd door academische invloeden gewoon haar ding.
Een bronzen beeld in een etalage deed bij Luc De Kock het verlangen ontstaan om ook zoiets moois neer te zetten. Jarenlang hobbyfotograaf en vele reizen verder de prachtige natuur ervaren presenteert hij hier o.a. een mooi gepatineerde leeuw en dito wolf. Luc De Kock vertaalt zijn liefde voor natuur en reizen in bronzen beelden. Met ervaring als hobbyfotograaf creëert hij krachtig gepatineerde stukken, zoals een leeuw en wolf, vol elegantie en dynamiek.
Lydia De Groof is geboeid door mens, natuur en de maatschappij in het algemeen. Zij heeft een voorliefde voor de schilderkunst en keramiek. Met veel aandacht voor detail maakt zij hedendaagse, figuratieve kunstwerken. De thematiek is subtiel en steeds een zoektocht naar symbolen, waar zij vertrouwt op haar eigen gevoel en intuïtie.
Het liefste kapt Nicky in steen, maar ze experimenteert ook graag met materialen als keramiek, klei, was, gips, siliconen en kunsthars. Ze is voortdurend op zoek hoe een menselijke emotie het beste te vertolken. Elke houding verwoordt een bepaald gevoel, dat is een universele taal. Maar kleur en textuur van het geruike materiaal zijn niet volledig te beïnvloeden en benadrukken de individualiteit van elk beeld. Het zoeken naar de juiste vertaling van een emotie en combinatie van materiaal blijft haar intrigeren.
Al sinds zeer jonge leeftijd had Patricia zin in tekenen en schilderen. Ze mocht dan ook naar de kunstschool (Sint Lucas) waar ze het diploma behaalde van illustrator. Na een beroepsbezigheid in de reclamewereld en de opvoeding van haar 3 kinderen werd schilderen opnieuw haar passie. Hier toont Patricia een reeks van dierstudies.
Deze werken, geschilderd met olieverf op papier, zijn uitbundige kleurenexplosies, gemaakt zomer 2024 in Willy’s atelier in Spanje. Geen diepere inhoud maar alleen een feest van Spaanse elementen: het geel-rood, de keramiek, de sinaasappels, de muze en (af en toe) de kunstenaar in de spiegel.